Unregistered Member
sign up
 Login

Username or Email

Password

Forget Password?

Free Register

 Main Page
 Announcement
 Discussion
 Article
 Photo Album
 Market Place
 Sharing List
 Stateboard
 Member List
 Like
 Applications
 Sign-Up

Article

 Wanina • 20 years ago • 2,884 viewed


Majid dan Salmah hidup miskin papa kedaner. Kerap kali meminjam wang disaner sini. Mereka sudah 15 tahun berkahwin tapi belum dikurniakan cahaya mater. Keraner kemiskinan mereka ini, pertengkaran kerap kali berlaku antara mereka laki bini.
Pader satu hari rumah mereka didatangi oleh seorang pemuder yg berpakaian segak, namernyer Tajudin. Tajudin mengenalkan dirinyer sebagai seorang pegawai yg ditugaskan untuk menolong keluarga miskin seperti Majid dan Salmah. Dia memberi Majid sebuah kotak yg berisi loceng kecik.
"Saya tahu anda laki bini susah, dari itu saya beri anda kotak ini. Didlmnyer ader sebuah loceng kecil, jika anda membunyikannyer, anda akan mendapat wang tunai 1 juta dollar" jelas Tajudin
"Ah dapat duit 1 juta ... .klakkar ke per? Ko ingat kiter nie bebudak ye?" Majid bersuara
"Saya cakap benar, kalao awak nak kan 1 juta dollar, awak bunyikkan sajer loceng ini dan keesokannyer saya akan dtg bawa duit itu... .tapi... .di saat awak bunyikkan loceng itu, seseorang yg awak tidak kenali akan mati" sambung Tajudin lalu beredar dari situ.
Nie dua laki bini melangok tercengang. Di pendek kan cerita, diorang bertengkar lagik. Majid nak buang sajer kotak itu, sementara si Salmah seboleh boleh suro laki dia bunyikkan loceng didlm kotak itu.
"Awak nie kan... ..percayer yer dgn kekater si Tajudin tadi?"
"Lah abg nie... .cuber sajerlah, maner tahu aper yg dicakapkan tu benar, kiter akan kaya bang" balas Salmah
"Kalaolah betul, kiter bunyikan loceng ini... .abih nanti ader org yg akan mati tao... tak ker kiter nie jadik pembunuh?"
"Alah abg nieee, hari hari ader org matilah... lagikpun kan encik Tajudin tu cakap org yg akan mati ialah seseorang yg kiter tidak kenali... ... alahhhh bunyikkan je lah"
Atas desakan si isteri, Majid akhirnyer membunyukan loceng itu. Setelah dibunyikan mereka perhati keadaan sekeliling, tidak ader aper aper yg berlaku.
"Takder aper aper pon? Kan saya dah cakap, nie bedek je... sudahlah... .buat buang maser aku je... " keluh Majid sambil mencampakkan kotak itu ke tepi.
Keesokan harinyer, Tajudin datang lagik ke rumah mereka.
"Oleh keraner awak telah membunyikan loceng tersebut, maka saya beri awak wang tunai 1 juta dollar ini" sambil memberi beg berisi wang kepader Majid dan Salmah.
Mereka laki bini sepanjat berok, tak sangker yg mereka benar benar mendapat wang 1 juta dollar itu. bukan main hepi lagik diorang nie.
"Boleh saya ambil semuler kotak yg saya berikan semalam?" Tajudin bersuara.
"Oh boleh boleh heheh" balas Majid sambil memberi kotak berisi loceng itu, "Betul kee ader org yg mati biler kami bunyikkan loceng ini?"
"Ye betul, org tu dah pun mati... ... tapi jgn bimbang org yg mati itu aderlah seorang yg TIDAK ANDA KENALI" jawab Tajudin
"Aper yg anda ingin buat dgn kotak ini?" tanyer Majid lagik
"Oh, saya akan reset balek dan akan saya berikan pader sebuah lagik keluarga yg susah dan saya akan berikan syarat yg samer juga seperti saya berikan pader anda." jawab Tajudin
"Waahh bertuah lah keluarga tu ye? Siaper agaknyer yg encik Tajudin ingin berikan?" tanyer Salmah
"Oh jgn bimbang. saya akan berikan pader seorang YG TIDAK ANDA KENALI" jawab Tajudin lalu beredar dari situ

SEKIAN
Pengajaran : Kalao apek eskrim mintak tolong korang bunyikan loceng dia, tanyer dia dulu samer ader org akan mati tak"

Virtual Friends - Copyright © 2001-2022 Webber Dot My Solutions (002351632-A). All rights reserved