Unregistered Member
sign up
 Login

Username or Email

Password

Forget Password?

Free Register

 Main Page
 Announcement
 Discussion
 Article
 Photo Album
 Market Place
 Sharing List
 Stateboard
 Member List
 Like
 Applications
 Sign-Up

Article

 DilaDellila • 20 years ago • 2,739 viewed


Assalamualaikum..
Hari ni, aku nak cerite skit pasal operating sistem. Aku nak dedahkan beberapa mengenai sistem pengoperasian yang aku gunakan di rumah. ramai pengguna lebih gemar menggunakan sistem pengoperasi windows. Tapi bagaimana dengan sistem pengoperasi linux? Mungkin ramai yang tidak tahu mengenainya ataupun hanya pernah dengar namanya saja, tapi tak tahu apa itu linux!
Apa itu operating system?
Operating system atau bahasa melayunya ialah sistem pengoperasian yang berfungsi sebagai pengantara di antara pengguna (manusia) dengan mesin komputer. Arahan-arahan yang di beri oleh pengguna diterjemah oleh operating system tersebut supaya dapat di fahami oleh komputer, dengan itu komputer seolah-olah faham akan arahan atau kehendak pengguna tadi dengan melaksanakan tugas atau arahan yang diterima tersebut.
Linux adalah alternatif sistem pengoperasian selain windows atau machos.umumnya linux digunakan pada sistem jaringan dan os jenis ini lebih stabil untuk digunakan. Os linux adalah sistem pengoperasian yang jarang digunakan dan tidak seterkenal os windows. Biasanya, yang menggunakan os linux ini adalah orang yang memiliki pengetahuan tinggi tentang bahasa komputer. Anda yang baru belajar perlu waktu yang lama untuk dapat mengetahui bahasa ini.
Apa itu linux?
Linux adalah operating system berasaskan unix yang dicipta untuk pc khususnya menggunakan processor intel, sparc, alpha dan boleh digunakan untuk server atau workstation. Os linux juga di kenali sebagai ?unix clone?. Secara amnya, linux bukanlah unix, hanya cara operasinya seakan unix dan ianya dihasilkan oleh linus torvalds pada tahun 1991 dengan bantuan beberapa kelompok hacker dan cracker yang tersebar di internet. Sejak itu, ia telah berkembang dengan baik dan diterima oleh semua orang. Linux telah dilesenkan dibawah gnu (general public licence).
segalanya bermula pada bulan ogos pada tahun 1991, seorang pelajar dari negara finland menghantar e-mail pada comp.os.minix newsgroup
Sebenarnya, pelajar dari negara finland itu adalah linus torvalds dan sejak hari itu lah dan akhirnya jadi apa yang kita kenal sebagai linux. Ianya menggunakan standard posix dan dibangunkan bukan sahaja oleh linus torvalds, tetapi oleh beratus-ratus programmer dan hacker cracker di seluruh dunia. Ianya dapat menarik minat seluruh programmer di dunia. Selain daripada itu, os linux adalah percuma! Iaitu boleh muat turun (download) saja pada komputer anda (kalau malas nak download, beli je cd nya kat imbi plaza). Linux juga didatangkan full source code, jadi anda boleh membina linux anda sendiri dari source code tersebut dan men?distribute;kannya kembali (dengan syarat anda juga mesti membekalkan source code anda). Linux juga bersaskan pakej.
sumber: linus torvalds

Virtual Friends - Copyright © 2001-2022 Webber Dot My Solutions (002351632-A). All rights reserved