Unregistered Member
sign up
 Login

Username or Email

Password

Forget Password?

Free Register

 Main Page
 Announcement
 Discussion
 Article
 Photo Album
 Market Place
 Sharing List
 Stateboard
 Member List
 Like
 Applications
 Sign-Up

Article

 mizz_aina1110 • 2 years ago • 12,930 viewed


Ketika jiwa kita hampa, sedih, kecewa, resah atau hilang sesuatu sehingga sukar mencari penyelesaiannya, solat adalah alternatif terbaik. Sesungguhnya, di saat kita melakukan solat, hati akan menjadi tenang dalam kekhusyukan & membara kerinduan kita terhadapNya. Selepas bersimpuh & bersujud padaNya, biasanya kita akan berdoa. Oleh itu, berdoalah dengan penuh harapan agar dimakbulkan segala keinginan & dijauhkan segala kemaksiatan agar hidup kita berkat di dunia & akhirat, insyaallah

Di sini saya ingin berkongsi doa solat-solat sunat di dalam Bahasa Melayu untuk panduan kita semua. Sejujurnya, saya lebih suka membacakan doa ini dalam bahasa kita sendiri kerana mudah difahami dan kita tahu apa maksud disebalik sesebuah doa itu. Bila kita memahami maksudnya, saya merasakan diri saya semakin dekat denganNya. Bukanlah saya menidakkan kemampuan Bahasa Arab kerana itu sememangnya bahasa Al Quran dan dalam solat pun kita membacanya.

1. Doa Solat Sunat Dhuha
Ya Allah! Sesungguhnya waktu dhuha, dhuhaMu, cahayanya cahayaMu, keindahannya keindahanMu, kekuatannya kekuatanMu, kekuasaannya kekuasaanMu, perlindungannya perlindunganMu.
Ya Allah! Jika ada rezekiku di langit maka turunkanlah, dan jika ada rezekiku di bumi maka keluarkanlah, dan jika ianya sukar maka permudahkanlah, jika ianya haram maka bersihkanlah, dan jika ianya jauh maka perdekatkanlah, dan jika ia dekat maka permudahkanlah, dengan kebenaran dhuhaMu, keagungan, keindahan, kekuatan dan kekuasaanMu. Berilah kepadaku sebagaimana Engkau berikan kepada hamba-hambaMu yang soleh, dan Allah cucuri rahmat ke atas penghulu kami Muhammad, kaum keluarga dan sahabat-sahabat sekalian. Segala pujian bagi Allah, Tuhan Pentadbir seluruh alam.

2. Doa Solat Sunat Tahajud
Ya Allah! BagiMu segala puji, Engkau penegak langit dan bumi, alam semesta serta segala isinya. BagiMu segala puji, bagiMu kekuasaan di langit dan di bumi, alam semesta dan segala isinya. BagiMu segala puji pemancar cahaya langit dan bumi. BagiMu segala puji, Engkaulah yang benar dan janjiMu benar, bertemu denganmu adalah benar, firmanMu benar. Syurga adalah benar dan neraka Allah benar dan semua Nabi itu adalah benar. Nabi Muhammad s.a.w adalah benar dan kiamat itu adalah benar.
Ya Allah! KepadaMu aku berserah diri, kepada Engkau aku beriman, kepada Engkau aku bertawakal, kepada Engkau aku kembali dan kepadaMu aku berhukum. Ampunilah aku atas kesalahan yang sudah aku lakukan dan yang sebelumnya, baik yang aku sembunyikan atau yang aku nyatakan, dan apa sahaja yang Engkau lebih mengetahui daripadaku. Engkaulah yang terdahulu dan Engkaulah yang terakhir. Tiada Tuhan melainkan Engkau. Tiada daya dan kekuatan melainkan Allah.

3. Doa Solat Sunat Istikharah
Ya Allah! Sesungguhnya aku meminta petunjuk yang baik dariMu, dengan ilmuMu, aku meminta kekuatan dariMu dengan kekuatanMu. Aku meminta dariMu dari kelebihanMu yang banyak, maka sesungguhnya Engkau berkuasa, aku tidak berkuasa, Engkau mengetahui dan Engkaulah yang paling mengetahui perkara-perkara ghaib.
Ya Allah! Jika Engkau mengetahui bahawa *perkara ini baik untukku, pada agamaku, duniaku dan kesudahan urusanku buat masa kini dan masa akan datang, maka tentukannya untukku dan permudahkannya kepadaku. Jika Engkau mengetahui bahawa *perkara ini tidak baik untukku , pada agamaku, duniaku dan kesudahan urusanku buat masa kini dan masa akan datang, maka elakkannya dariku dan elakkan diriku daripadanya, tentukanlah kebaikan untukku di mana sahaja aku berada, sesungguhnya hanya Engkau yang berkuasa di atas segala sesuatu dan daku meredhainya.
*Perkara yang ingin dipohon itu boleh juga dinyatakan secara terperinci

4. Doa Solat Sunat Hajat
Ya Allah! Sesungguhnya aku memohon kepadaMu hal-hal yang dapat menentukan rahmatMu dan menguatkan pengampunanMu, memperoleh segala kebaikan, menyelamatkan dari kejahatan, memperoleh syurga dan selamat dari api neraka.
Ya Allah! Sesungguhnya Engkau mendengar ucapanku, melihat tempat tinggalku, mengetahui lahir dan batinku, dan tidak satu urusan pun dari urusanku yang tersembunyi olehMu, dan aku adalah hamba yang sengsara dan amat memerlukan, hamba yang meminta pertolongan dan yang mohon bantuan, hamba yang penakut, yang minta dikasihani yang mengakui dan menyatakan semua dosa-dosanya kepadaMu.
Ya Allah! Aku mohon kepadaMu sebagaimana memintanya si miskin, dan aku berdoa kepadaMu seperti doanya orang berdosa yang amat hina. Aku mohon kepadaMu, seperti orang penakut lagi pula buta, juga seperti berdoanya orang yang menundukkan jiwanya, merendahkan raganya dan wajah serta hidungnya kepadaMu.

Semoga perkongsian saya yang tidak seberapa ini menjadi panduan untuk anda semua.

Kita boleh berdoa apa sahaja yang kita nak kepadaNya, tapi Allah SWT lebih mengetahui apa yang terbaik dalam hidup kita. Janganlah kita mengeluh seandainya doa kita tidak dimakbulkan dan bersangka baik lah padaNya.

Akhir kalam, maafkan saya kalau coretan saya ini hanya menggunakan bahasa yang simple & ada mengguris hati mana-mana pihak, saya hanyalah insan yang khilaf disisiNya

mizz_aina1110 @ 11.20am

Virtual Friends - Copyright © 2001-2014 Rakan Maya (PPM-0003-10-14012014). All rights reserved