Unregistered Member
sign up
 Login

Username or Email

Password

Forget Password?

Free Register

 Main Page
 Announcement
 Discussion
 Article
 Photo Album
 Market Place
 Sharing List
 Stateboard
 Member List
 Like
 Applications
 Sign-Up

Article

 azie_eiza • 3 months ago • 391 viewed




Alhamdulillah... syukur ya Allah kerana hari ini diberi kesempatan utk memudahkan urusan seorang hamba Allah utk menunaikan kewajipan berzakat. Sesungguhnya hidayah itu milik Allah. Didatangi seorang insan yg betul-betul insaf dan ingin berubah serta perbaiki semula dirinya dan sedar akan kelalaian dan kekhilafan yg telah dia lalui sepanjang 7 tahun menjalankan perniagaan, telah meluahkan segala kesukaran yg telah dilalui kebelakangan ini.


Allah jentik hatinya utk mengingatkan dirinya utk menunaikan kewajipan berzakat sangat menyentuh hati saya. Hanya dengan diuji keperitan hidup utk menguruskan perniagaan dan hutang yg ditanggung utk pengurusan perniagaannya menyedarkan dirinya di mana silapnya dan kenapa keperitan hidup ini yg perlu dia lalui. Disedarkan dengan nasihat utk mengeluarkan zakat melalui sahabat niaganya buatkan dia berfikir kesilapan yg telah dia lakukan krn lalai dgn kemewahan dan kesenangan yg telah dinikmatinya hingga lupa akan kewajipan berzakat.


Perniagaan yg dijalankan selama 7 tahun pada peringkat awalnya amat menguntungkan tetapi sejak kebelakangan ini aliran tunai atau hasil perniagaan yg diusahakan tidak tahu dan tidak dapat dikesan ke mana hala tujunya dan mulalah fasa kesusahan dan kepayahan yg dilaluinya.


Hari ini menguatkan lagi dirinya utk hadir juga ke pusat urusan zakat kerana sekali lagi Allah telah jentik hatinya utk segera melakukan perkara baik ini hanya melalui siaran televisyen yg dibuka pagi tadi. Rancangan di televisyen siarkan pada ketika dibuka dan dibicarakan pada ketika itu adalah mengenai kewajipan dalam menunaikan zakat. Terdiam saya seketika... .kerana sesungguhnya Allah begitu sayangkan hambaNya dari terus lalai dgn hanya hidayah dan petunjuk melalui rancangan televisyen yg berkebetulan pada masa ini hamba Allah ini sedang melalui fasa yg betul-betul utk ubah dirinya ke arah melakukan kebaikan dan sedang cuba memperbaiki dirinya.


Semasa dibuat pengiraan zakat tadi nampak keresahan dan kerisauan diraut wajahnya. Dan setelah zakat dibayar sebahagian... .alhamdulillah, nampak sedikit kelegaan dan tangisan kesalan mungkin atau kelegaan dapat tunaikan kewajipan berzakat mengiringi doa kami tadi. Apabila bersalam tangan saya dipegang erat dan ucapan terima kasih kerana telah menolongnya selesaikan apa yg telah lama ingin ditunaikan akhirnya terlaksana hari ini... .alhamdulillah. Sesungguhnya zakat yg ikhlas adalah dari hati yg jujur dan semoga Allah permudahkan urusannya, urusanku dan urusan sesiapa yg sedang membaca skrg ini di dunia dan akhirat... .amiinnn.


Sesungguhnya hidayah itu adalah milik Allah dan zakat itu adalah satu kewajipan.


#zakat

#wajib

#hidayah

Virtual Friends - Copyright © 2001-2019 Webber Dot My Solutions (002351632-A). All rights reserved