Unregistered Member
sign up
 Login

Username or Email

Password

Forget Password?

Free Register

 Main Page
 Announcement
 Discussion
 Article
 Photo Album
 Market Place
 Sharing List
 Stateboard
 Member List
 Like
 Applications
 Sign-Up

Discussion

 agus28 • 11 years ago • 9,797 viewed • 476 replied


Salam semuer... .

Haghi ni teman nok bukok thread supaye kome buleh belajor & paham serba sedikit pada loghat Perak yg teman cintai nih..

1) Ingo - bising/riuh/kecoh

contoh '... jangan ingo sangat komer... .!"
maksudnya "... jangan la bising sangat... ."
biasa perkataan ini digunakan bila marahkan anak2 atau cucu2 yg "nyelap" main serta bising tak hiiiingat...

2) Nyelap - naik "sheih"/lupa diri/emosional

contoh '... eeii! apok komer ni nyelap ngalahkan aper jer bawok kegheta ni... ."
maksud "... .eeii! ayah korang ni macam naik sheih je bawak kereta ngalah kan apa je... "
biasanya perkataan ini digunakan utk menerangkan sikap seseorg yg tengah buat sesuatu tu dlm keadaan terlampau dan tak sedar diri.

so, komen la sikit ekk... .? sapa2 nak tambah perkataan, silalah..

SILA RUJUK Kamus Bahasa Perak UTK RINGKASAN MUDAH.

Expires is not available


Please wait, page is loading...
If the page is not responding in more than 30 seconds, click here.

Virtual Friends - Copyright © 2001-2021 Webber Dot My Solutions (002351632-A). All rights reserved